050-7607252

אני מאמין

ה"אני מאמין" שלי ביחס לגן ילדים

הילד, בדומה לאדם מבוגר, הוא בעל צרכים, רצונות ודעות משלו. לכן, יש להתייחס אליו בכבוד כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו. אלא שבשונה מאדם מבוגר, היכולות הקוגניטיביות (-השכליות), הרגשיות, החברתיות, השפתיות, המוטוריות של הילד שונות מאלו של אדם מבוגר. לכן, יש להכיר יכולות אלו ולהתייחס אל הילד בהתאם ליכולותיו. יש לזכור שכל ילד מתפתח בקצב שונה מחברו, אפילו אם הם באותו גיל.

 

ייחודו של גן הילדים יתבטא בהדגשת ההתייחסות האישית לכל ילד, בשאיפה לתמוך בקיים ולפתח את הפוטנציאל הטמון בו לפי תחומי ההתפתחות השונים אצל הילד.

מבחינה רגשית, גן הילדים ייטע בילד תחושת בטחון ויעניק לו חום וחיבה. כדי לחזק את תחושת הביטחון, סדר היום בגן יהיה יציב ומוגדר. על הצוות החינוכי להקשיב ולהתייחס לדברי הילד, לביטויי התנהגותו ומתוך כך ללמוד מהם צרכיו. לצרכים אלו יש לתת מענה. על הצוות לתמוך בניסיונות הילד לפעול באופן עצמאי. יש לחזק את הדימוי העצמי של הילד, בין היתר, על ידי תכנון פעילויות המתאימות ליכולות שלו ועל ידי מתן חיזוקים הולמים.

 

מבחינה קוגניטיבית (-שכלית), גן הילדים יפתח את היכולות של הילד, יציב לו אתגרים ויעזור לו להגיע אליהם. הפעילויות השונות יותאמו ליכולות הילד ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. לשם כך, יערכו הפעילויות השונות בקבוצות קטנות והומוגניות ככל שניתן, ומיעוטן- במליאה. יש לזמן לילד התנסויות שונות ומגוונות שיפתחו את הסקרנות והחקרנות של הילד. יש להגיש לילד מגוון של חומרים והתנסויות, אותם יחקור הילד בדרך של ניסוי וטעייה. 

 

מבחינה חברתית, גן הילדים יהיה עבור הילד מעבדה לפיתוח ולהתנסות בקשרים חברתיים ראשוניים. הצוות החינוכי יעזור לילד להבחין בין המרחב שלו למרחב הכללי, בו נמצאים אנשים נוספים בעלי צרכים ורצונות שונים משלו. הצוות החינוכי יסייע לילד ללמוד איך להתייחס לזולת, איך לשחק עם חבר, איך לפעול ביחד ולחוד- כל זאת תוך הקניית ערכים של כבוד וסובלנות לזולת.

 

מבחינה מוטורית, יושם דגש על פיתוח המוטוריקה הגסה של הילד והמוטוריקה העדינה שלו. לשם כך, ייערכו פעילויות בתנועה לפיתוח המוטוריקה הגסה של הילד ופעילויות מיוחדות לפיתוח המוטוריקה העדינה שלו, תוך שימוש באביזרים מגוונים.

 

מבחינה שפתית- גן הילדים יעשיר את שפתו של הילד על ידי מתן דוגמה אישית, על ידי מתן תשומת לב מרכזית להקשבה לסיפור ולהתייחסות לספר, על ידי חשיפת הילד לפעילויות אוריינות שונות ומגוונות.

 

כדי לחזק ולפתח בצורה נכונה את תחומי ההתפתחות השונים של הילד, ייערכו תצפיות בילד ומתוכן יתוכננו פעילויות מתאימות. כמו כן, ייערכו עבור ההורים דוח"ות תקופתיים המתארים את התפתחותו של הילד.

 

כדי לחזק ולפתח בצורה נכונה את תחומי ההתפתחות של הילד, הצוות החינוכי יהיה מקצועי, בעל ידע בהתפתחות הילד ובעל יכולת להעביר את הפעילויות השונות בגן. הצוות יהיה רגיש וקשוב לצורכי הילדים, סבלני, אוהד ואוהב.

 

אני מאמין חינוכי הורי תפקידנו כהורים, להביט הרחק קדימה אל עבר העתיד ולשאול את עצמנו איך היינו רוצים לראות את ילדנו בעוד עשרים או שלושים שנה מהיום- אלו ערכים יהיו לו? איזה אדם הוא יהיה? ולאותו מקום עלינו לכוון אותו. אנו המחנכים של הילדים שלנו, אנו מכוונים, מדריכים ומובילים אותם אל עבר העתיד שלהם. לכן, עלינו לאפשר להם להתמודד בכל, גיל קטן ככל שיהיה, עם קשיים בהתאם ליכולות שלהם. אל לנו לגונן עליהם, אל לנו לרחם עליהם או לעשות במקומם.

 

עלינו לאפשר להם להתנסות, ליפול, לקום, ללמוד מהטעויות, לפעמים להצליח ולפעמים לא. עלינו תמיד לראות את החלק המלא של הכוס (גם אם לעיתים קשה לראותו). עלינו לחזק את ילדנו במקומות החיוביים שלהם, וזאת כדי לתת להם כוח להתמודד עם המקומות החלשים יותר שלהם. עלינו לתת להם דוגמא אישית, לגבי אותם ערכים שנרצה שייקחו איתם אל עבר עתידם.

 

אני מאמינה בסדר יום קבוע, בשגרה קבועה ובגבולות ברורים מאוד. כל אלו יעניקו לילדים שלנו (בכל גיל) בטחון , שלווה ורוגע. לפני כל פעילות או כל שינוי חשוב להכין את הילד מראש ובכך להעלות את הסיכוי לשיתוף פעולה מצידו. עלינו לחזק אותו כשהוא מצליח לשתף פעולה וכשהוא לא- עלינו להתאמץ מאוד להישאר עניינים ורגועים ולהביא אותו לכך שיעשה את אשר בקשנו מתוך ההבנה שלכל התנהגות יש תוצאה טבעית. חשוב מאוד לתווך את

המציאות לילד כך שיבין אותה טוב יותר ומתוך כך- יתמודד איתה נכון יותר. 

כל העקרונות הללו נכונים לכל גיל, אלא שהם מוגשים לילד בצורה שונה בהתאם לרמת ההתפתחות בה הוא נמצא.

 

 

כפי שעלינו לדעת להדריך, לכוון, להוביל- לחנך, עלינו להיות מסוגלים לשחרר ולאפשר לילד להתנסות, לטעות, ליפול, לקום ולהמשיך הלאה. עלינו לאפשר לילדנו לקחת אחריות. עלינו לאפשר לו להתנסות בכל הכלים שקיבל מאיתנו מבלי להוות קביים עבורו.

 

"ילדיכם אינם ילדיכם 
כי פרי געגועי החיים אל עצמם: 
כי באים המה דרככם אך לא מכם, 
חיים עמכם אך אינם שייכים לכם . 
תנו לילדיכם את אהבתכם אך לא את מחשבותיכם, 
כי להם הגיגיהם . 
גופם ישכון בבתיכם, אך לא נשמתם
כי נשמתם מסתופפת בבית המחר - 
שם לא תוכלו לבוא אף בחלומותיכם. 
אפשר לכם לחפוץ להיות כמותם אך אל לכם לעשותם כמותכם, 
כי החיים פניהם קדימה לא אחור, ולא יתרפקו על האתמול. 
אתם הקשת ממנה כחצי חיים, ילדיכם שלוחים: 
הקשת מבחין בשובל על פני נתיב הנצח, 
ברצותו כופף קשתכם למען חציו הנורים למרחקים - 
התרצו לידיו המותחות קשתכם, 
כי אוהב הוא את החצים במעופם 
גם את הקשתות הנענות לידו." (חליל ג'ובראן)